جدیدترین‌ها
خانه / عصر جمعه / چه وقت کار رایگان انجام دهیم؟
چه وقت کار رایگان انجام دهیم؟

چه وقت کار رایگان انجام دهیم؟

همان‌طور که می‌دانید در فوتون بخش جدیدی داریم به نامِ “یادداشت‌های عصر جمعه” که نویسنده‌اش رضا بهرامی‌نژاد فیلم‌ساز و دیزاینر ایرانی‌ست. او از تجربیاتش در کسب و کار، طراحی و رسانه می‌نویسد. 

فوتون، رضا بهرامی‌نژاد: بارها در حین کار حرفه ای ام به عنوان یک آدم رسانه ای، با موقعیت های متناقض نمایی در برابر انجام کار رایگان مواجه شده ام. کار رایگان، مسئله غریبی است که بدفهمی هایی در مورد آن وجود دارد. این طرز تفکر غالب و آشنا را می شناسید که معتقد است کار مفتی، کاری بدرد نخور و بی ارزش است و حتما کسی که حاضر است مجانی کار کند مشکلی در تخصص و یا مهارت اش دارد.

من گاهی این طرز تفکر را زیر پا گذاشته ام و از انجام کار به صورت مجانی و بی مزد و مواجب، در دراز مدت، مزایا و تجارب و رابطه های خوبی به دست آورده ام و در عین حال آن را به گونه ای مدیریت کرده ام که وجهه و کلاس کاری ام زیر سوال نرود. در زیر سعی کرده ام در جواب به اینکه چه وقت باید کار رایگان انجام دهیم، چند تا از موقعیت های اصلی تجربه هایم را فرمول بندی کنم. قطعا موقعیت هایی وجود دارند که من در آنها قرار نگرفته ام و نمی شناسم شان.

در شروع کار حرفه ای: اگر یک کارآموز هستید و به تازگی وارد جریان حرفه و بازار کارتان شده اید، از کار مجانی و یا دستمزدهای پایین استقبال کنید. با این کار به جز تجربه های مفیدی که در محیط واقعی کار کسب می کنید، شبکه ای از رابطه های جدید و آشنایی های موثر بوجود می آورید. این شبکه باعث می شود چنانچه کارتان خوب باشد، آدم ها مدام شما را به همدیگر و یا تیم های دیگر معرفی کنند. طبیعی است که کم کم پیشنهادهای بهتر و دستمزدهای واقعی فرا می رسند.

کار خیریه: طبیعی است که موسسات خیریه به غیر از پول و امکانات فیزیکی به یک سری خدمات نیز نیاز دارند که مجبورند سرمایه های اهدایی را خرج آن کنند. شما می توانید به آنها خدمات و تخصص خاص خودتان را عرضه کنید. عکاس هستید؟ عروسک سازید؟ گرافیست؟ مستندساز؟ مطمئن باشید همواره چند آدم خیر در گوشه ای از شهرتان کارشان لنگ خدماتی است که شما به آن وارد هستید.

ارتقاء فرهنگ حرفه: بیشتر ما از بی فرهنگی های رایج بر حرفه های مان می نالیم و از آن آشفته ایم. اما چقدر آموخته ایم و باور داریم که گره بسیاری از مسائل حرفه مان بدست خودمان باز می شود؟ از مشکلی در صنف تان رنج می برید؟ در بازار کارتان سوراخی وجود دارد که دیگران آن را نمی بینند؟ به دستمزدها و امنیت شغل تان معترض اید؟ قرار نیست کسی از بیرون گود به کمک شما بیاید. پس دست به کار شوید. برای حرفه تان و گسترش و ارتقای آن وقت بگذارید. درباره اش بنویسید. مطلب ترجمه کنید. با دوستان تان جلسه و کنفرانس به راه بیاندازید. فیل هوا کنید.

مشاوره رایگان: به عنوان یک تکنیک بازاریابی موثر و امتحان شده، حتما برای مشاوره مجانی تان تبلیغ کنید. رابطه من با بسیاری از همکاران و مشتریان خوبی که حالا با آنها کار می کنم بر اساس اعتمادی است که در جلسات مشاوره ام در آنها بوجود آورده ام.

من ترجیح می دهم برای یک مشاوره حضوری و یا چند تماس تلفنی پولی نگیرم و یا منتی نگذارم. همین روش باعث شده تا هم مشتری مرا بهتر بشناسد و هم من در انتخاب کارهای مشتریان مختلف دستم باز باشد. نگران نباشید که این روش ممکن است شما را غیر حرفه ای نشان دهد. تجربه من ثابت کرده که در بیشتر مواقع تاثیر خوبی بر مشتری های بزرگ دارد.

و اما: یادتان باشد شمایید که باید این روش را مدیریت کنید. مواظب کسانی باشید که تمام توانایی شان این است که در برخورد اول خودشان را حرفه ای و بزرگ نشان دهند اما در واقع دلال هایی بیش نیستند که ممکن است تازه چند روز پیش وارد حرفه شما شده باشند. همچنین از اشخاص و دفاتر و آژانس هایی که به دنبال پایین ترین وارزان ترین سرویس ها می گردند حذر کنید. آنها معنی کار رایگان را با هزار چیز اشتباه می گیرند. در برابر چنین آدمهایی من که هیچوقت کوتاه نمی آیم.

درباره‌ photonadmin

یک نظر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


3 − یک =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>