جدیدترین‌ها
خانه / کسب‌وکار / سمساری‌های تحتِ وب
سمساری‌های تحتِ وب

سمساری‌های تحتِ وب

نگاهی به ورود فروشگاه‌های اجناس دست دوم به اینترنت

اگر تصمیم به خرید لوازم خانه داشته باشید و پول کافی برای خرید وسایل لوکس و گران‌قیمت نداشته باشید، حتماً گذرتان به سمساری‌ها افتاده است. جایی که از شیرمرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. اما نکته‌ی مشترکِ همه‌ی اجناس ارائه شده در این صنف، دست‌دوم بودن آن‌هاست. پیش از این برای خرید از سمساری‌ها باید به مرکز فروش این اجناس می‌رفتید، خیابان‌ها را بالا و پایین می‌کردید تا کالای مورد نظرتان را از مغازه‌ای پیدا کنید و بعد وانت کرایه کنید و وسایل‌تان را به خانه منتقل کنید. اما دیگر همه‌چیز به آن سختی نخواهد بود. سمساری‌ها هم آنلاین شده‌اند.

سمساری‌های آنلاین از کجا سردرآوردند؟

شاید باورتان نشود، اما پای یک ایرانی در میان است. اولین سمساری آنلاین جهان یا به عبارتی دیگر، اولین وب‌سایت فروش اجناس دست‌دوم و کار کرده، وب‌سایت

Ebay

است. وب‌سایتی که پیر امیدیار و همسرش به راه انداختند. ایده‌ی آن‌ها بسیار ساده بود. آن‌ها می‌خواستند وسایل دست دومشان را به وسیله‌ی اینترنت بفروشند که ناگهان به این نتیجه رسیدند که این ایده می‌تواند بسیار بزرگ‌تر از این حرف‌ها باشد. پس دست‌به کار شدند و وب‌سایت‌شان را راه‌اندازی کردند. وب‌سایتی که امروز بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان است و قیمت برندش سر به آسمان می‌زند.

سمساری‌های اینترنتی ایران

ایران مثل همیشه از قافله عقب نماند و کارآفرینان آنلاین دست به ساخت وب‌سایت‌های مشابه ای‌بی زدند. وب‌سایت‌هایی که البته مدل ارائه‌ی محصولش، تفاوت عمده‌ای با نمونه‌ی اصلی‌اش دارد. اولین سمساری آنلاین ایرانی نزدیک به سه سال پیش آغاز به کار کرد. سال گذشته پنج وب‌سایت ایرانی چنین خدماتی را ارائه می‌دادند و امسال نزدیک به بیش از صد وب‌سایت فروش اجناس دست‌دوم ایرانی وجود دارد که از لحاظ کیفیت در خدمت‌رسانی شباهت‌های فراوانی دارند. برخلاف نمونه‌های خارجی، هیچ انبار بزرگی در کار نیست. فروشنده، عکس و قیمت محصول خود را روی وب‌سایت قرار می‌دهد و بعد از خریده شدن توسط مشتری، صاحب کالا وظیفه دارد که محصول فروخته شده را به دست صاحب جدیدش برساند.

چطور به این فروشگاه‌ها اعتماد کنیم؟

شاید برای هر کسی که علاقه‌مند است وسایل موردنیاز دست‌دومش را از چنین سایت‌هایی خریداری کند این سوال پیش بیاید که چقدر می‌شود به چنین سایت‌هایی اعتماد کرد. چقدر وسیله‌ی دست‌دومی که به دست او می‌رسد ممکن است خراب و از کار افتاده باشد؟ و اگر این‌طور بود چطور پولش را بازپس بگیرد. به دلیل نبودن یک انبار برای دریافت و ارسال محصول و شیوه‌ی تحویل مستقیم از فروشنده به خریدار، ممکن است جنس موردنظر دقیقاً همان چیزی نباشد که انتظارش را داشته‌اید. این‌جاست که ایرانی‌ها ایده‌ی تازه‌ای ارائه دادند. بدین شکل که شما به عنوان فروشنده، محصول را می‌خرید، پول شما به حساب وب‌سایت واسطه می‌رسد و شما پس از تحویل گرفتن کالای مورد نظر و اطمینان از سلامت دستگاه، مراتب را به سایت اعلام می‌کنید و وب‌سایت واسطه، پس از کسر سود فروش، پول را به صاحب قبلی کالا می‌رساند.

به نماد اعتماد الکترونیکی، اعتماد کنیم

از هادی که وسایل خانه‌ی دانشجویی‌اش را تماماً از یکی از این سایت‌ها خریده پرسیدیم که چطور به وب‌سایت فروش کالای دست دوم اعتماد کرد. او معتقد است راه‌های زیادی وجود دارد که خیالمان از واریز پول به یک وب‌سایت واسطه راحت باشد و مهم‌ترین آن‌  نماد اعتماد الکترونیکی‌ست. نماد اعتماد الکترونیکی، نشانی‌ست که وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت‌هایی که از نظر این وزارت قابل اعتماد هستند داده می‌شود. سایت‌های دارای این نماد، توسط این وزارت‌خانه تحت کنترل کیفی هستند و به هنگام خرید و فروش می‌تواند نشان خوبی برای آسودگی خیال شما باشد.

‌چی رو بورسه؟

اما مردم ایران بیشتر از چه محصولات دست‌دومی استفبال می‌کنند. یک نگاه اجمالی به جدول پرفروش‌ترین‌های این وب‌سایت‌ها نشان می‌دهد، ایرانی‌ها بیشتر از هر چیز به خرید گوشی‌ دست دوم تلفن همراه علاقه‌مندند. تلفن همراه تقریباً بیشترین میزان فروش در این وب‌سایت‌ها را داراست. بعد از گوشی‌های موبایل، کنسول‌های بازی مثل پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و سوپر نینتندو بیشترین فروش را دارند.

درآمد وب‌سایت‌ها چقدر است

طی تماس با صاحبان این وب‌سایتها،‌ کسی حاضر نشد تا میزان سود واقعی ماهانه‌ی این وب‌سایت‌ها را به کسب و کار بگوید. اما چیزی که می‌دانیم این است که صاحبان این وب‌سایت‌ها بین ۵ تا ۲۵ درصد – بسته به قیمت و ارزش محصول – از فروشندگان درصد فروش می‌گیرند و این‌طور روزگار می‌گذرانند. تصمیم با شماست. اگر به خرید اینترنتی عادت دارید، امکان خوبی برای شما فراهم است تا وسایل دست‌دوم خود را بخرید یا به فروش بگذارید. حالا دیگر باید منتظر یه پایان رسیدن عمر سمساری‌های کلاسیک باشیم؛ سمساری‌های آنلاین متولد شده‌اند.

این مطلب پیش از این در روزنامه‌ی “کسب و کار” منتشر شده است.

درباره‌ photonadmin

یک نظر

  1. کاش اینجا چند تا نمونه هم معرفی می‌کردید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


شش − 2 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>